2020. 02. 14.

Szigorúan ellenőrzött üzenetek – Elindult a Google Verified SMS szolgáltatása

Amikor egy vállalattól SMS-t kapunk, gyakran csak az üzenet tartalmából derül ki a feladó kiléte. A legtöbb cég ugyanis nem kér dedikált telefonszámot az SMS szolgáltatást nyújtó telco partnerétől, így ugyanazt a számot többen is használhatják egyidejűleg. Nem igazán ideális helyzet, de a címzettnek akkor sem könnyebb a dolga, ha dedikált számmal kopogtatnak a telefonján, hiszen az valószínűleg nincs elmentve a névjegyzékben. Így a legjobb esetben is csak az üzenet elolvasása után tudja meg, ki is akart vele kapcsolatba lépni.

Nagyobb a baj viszont, ha a feladó másnak mondja magát, mint aki valójában. Egy átlag felhasználó – például egy digitálisan közepesen képzett banki ügyfél – ezt nem tudja ellenőrizni. Ha hisz a küldőnek, és az üzenet kérésének megfelelően személyes adatokat ad meg, gyorsan adathalászat áldozatává válhat.

Könnyen ugrik a reputáció és a bizalom

Elég egyetlen rossz élmény, és ugyanez a felhasználó hamarosan erős gyanakvással fog tekinteni minden olyan üzenetre, amely nem dedikált számról érkezik. Így persze a cégek nagyobb részébe vetett bizalma is csökken. A hazai – és részben nemzetközi – vállalatok többsége mégis megelégszik a közös használatú azonosítókkal: menjen az üzenet isten áldásával, a lényeg, hogy célba érjen, a felhasználói élményen pedig rágódjon más.

Márpedig a vállalat iránt érzett bizalom nem éppen akkor ugrik az éves csúcsára, amikor az SMS-ben megszólított ügyfél a prémium autója szerviz értesítőjét együtt látja az üzenetfolyamban egy nóném nyomda egyedi fényképes naptár akciójával. Az eset nem a képzelet szüleménye:


Az üzenet, amiért a Google kezeskedik

A Google alig egy hónapja indította el Verified SMS (VSIM – ellenőrzött SMS) szolgáltatását, amelynek éppen az a célja, hogy a fentiekhez hasonló kínos vagy egyenesen veszélyes helyzetek ne fordulhassanak elő. Az ellenőrzött SMS lényege, hogy küldőjét többféle megkülönböztető jegy is azonosítja a címzett számára. A feladó rögtön az üzenet tetején márkanévvel, logóval és rövid bemutatkozóval köszön be, hogy véletlenül se legyen kétség a kilétét illetően. Az SMS szövegébe link is kerülhet, ami a tartalomnak megfelelő képpel fog betöltődni. Valahogy így:

 

Egy megtévesztésre alkalmas, hasonló, de hamis dizájnt persze egy rafinált adathalász is össze tudna hozni, a Verified SMS azonban valódi garanciát ad arra, hogy a küldő pontosan az, akinek mondja magát. 

A biztonság kulcsa maga a folyamat, melynek első lépése, hogy a cég dedikált számot igényel saját telekommunikációs partnertől, aki bekéri tőle a cég márkanevét, logóját, rövid leírását, kapcsolattartójának elérhetőségeit, majd eltárolja őket. Az ellenőrzött SMS-ek aztán a Google által hitelesítve, a megfelelő titkosítással, a brand igazolt vizuális és szöveges elemeit megjelenítve repülnek ki a címzetthez. A hitelesítés tényét minden egyes üzenet alján egy rövid szöveg is megerősíti.

A VSIM szolgáltatást elsősorban az adathalászat ellen találták ki, azokra az esetekre, amikor különösen fontos a felhasználó biztonságérzete és az információ biztonsága. Ilyenek tipikusan:

  • PIN kódok kiküldése, csalással kapcsolatos figyelmeztetések
  • Rendelési azonosítók és megerősítések kiküldése, kritikus emlékeztetők (pl. csomag érkezéséről)
  • Olyan linkeket tartalmazó üzenetek, amelyek egy adott folyamat befejezését teszik lehetővé (pl. jelszó módosítása, jelentkezés felhívásra, stb.)

Eze felül minden olyan esetben érdemes használni, ahol a márkaépítés, a felhasználói élmény és a vásárlói bizalom növelése a cél. 

Mitől más, mint a többi? 

Üzleti üzenetküldést a WhatsApp, FB Messenger, WeChat, Viber és más Over-the-Top szolgáltatók is kínálnak, joggal merül fel hát a kérdés, hogy a Google VSIM-je nem csak egy újabb (tizensokadik) megoldás-e a sorban. Röviden: nem.

Részletesebben: az alapvető különbségeket a lefedettségben és a technológiában kell keresni. Az Android a világpiac 75%-át uralja, ezen belül az Android Messages (azaz a VSIM- és RCS-képes applikációk) penetrációja közel 100%-os. Globálisan tehát 4-ből 3 ember elérhető ezen a platformon. Ezt egyetlen üzenetküldő sem tudja megközelíteni. Az Apple iMessage részesedése 22%, és az OTT-k közül a piacvezető WhatsApp-ot is “csupán” 1,6 milliárd ember használja a teljes 4 milliárdos okostelefonos táborból. (Az amerikai-kínai kereskedelmi háború következményeként létrejövő kínai OS az Android hegemóniáját jelentősen rombolhatja, de ebbe most ne menjünk bele, talán egy következő cikkben).

Tehát miért is más a Google Verified SMS, mint a többi?

  1. A VSIM-nek mindig van SMS fallbackje, azaz ha internet elérési probléma van, az üzenet tartalma, még ha fapados formában is, de mindig odaér a címzetthez.
  2. A felhasználónak nem kell letöltenie semmilyen üzenetkezelő alkalmazást, hiszen az Android Messages alapértelmezetten ott van a telefonján.
  3. Az üzenetek, és vele a küldő, hitelesítése úgy történik, hogy közben a tartalom nem kerül át harmadik félhez (Google).

Nem elhanyagolható az sem, hogy a VSIM szolgáltatással kiküldött üzenetek a felhasználó készülékén SMS notification-nel jelennek meg, azt pedig már tudjuk, hogy az SMS-ek megnyitási rátája közel 90 és 100 százalék közé esik, az olvasás pedig a legtöbb esetben 3 percen belül megtörténik.

Nem most jön, de már sokan várják

Összességében tehát arról van szó, hogy a VSIM szolgáltatással egy cég úgy tud SMS-t küldeni a felhasználói több mint 75 százalékának, hogy a készülékükön az üzenet tartalma mellett megjelenik a cég brand-je, egy megbízhatósági tanúsítvánnyal együtt.

A Google egyelőre néhány kiválasztott partnerrel dolgozik együtt a szolgáltatás nyújtásában, de mindenki abban bízik, hogy az új formátumot hamar elérhetővé teszik szélesebb körben is. Sajnos hazánk nincs benne a Verified SMS pioneer countries csapatában, így ennek kipróbálására még várni kell kicsit, de egyik, nemzetközileg aktív, magyar ügyfelünk számára már elindítottunk egy pilotot a Google által első körben preferált 9 országban.

Amint lesznek mérési eredményeink, feltétlenül beszámolunk róla itt a blogon.

Akit részletesebben is érdekelnek a technológiai insightok, a Google oldalain itt és itt érdemes kutakodnia.