2019. 06. 25.

1,5 milliárd felhasználó nem tévedhet | Mi az az RCS, és miért beszél róla mindenki a világ legnagyobb telco konferenciáján?

Vasárnap elstartolt az atlantai International Telecommunications Week, a világ legnagyobb telekommunikációs rendezvénye. Nem volt kérdés, hogy ott a helyünk – egyrészt, hogy tanuljunk, másrészt, hogy megosszunk minden fontosat az olvasóinkkal is. A nulladik napon kiderült, hogy az üzleti üzenetküldés forróbb téma, mint gondoltuk (pedig igen sokat gondolunk rá), aztán belebotlottunk egy Google bejelentésbe, amiről a hazai sajtóban valószínűleg még nem olvasott senki. Ami jön: sok fontos adat és egy kis breaking news.

Az ITW olyan, mintha az ember egyetlen pillantással betekintést kapna a világ telekommunikációs iparának kollektív tudatába, ahonnan egy-egy előadásban meglepetésszerűen tör felszínre a tömény, esszenciális okosság. Csípőből beblöffölt jóslatok helyett itt többnyire átfogó kutatások, valódi üzleti use case-ek és kemény adatok alapján felépített prognózisokat lehet hallani. Olyan előadóktól, akikkel európai konferenciákon csak ritkán találkozik az ember.

RCS: a hárombetűs, amit jó lesz megjegyezni

Ezt az élményt rögtön a nulladik napon megkaptuk, a nagy konferenciába oltott mini konferencián, ami teljes egészében az üzleti üzenetküldésről szólt. A program egy breaking news bejelentéssel indult: élőben csíptük el Todd Parkert, a Google üzletfejlesztési igazgatóját, amint éppen helyreigazítja a Verge magazin múlt héten megjelent, kissé szenzációhajhász cikkét, mely a Google RCS globális bevezetéséről szólt, és amit a hazai sajtó is átvett. Parker új bejelentéseket is tett a témában, de minderről egy kicsit később…

Előbb tisztázzuk gyorsan, mi is az az RCS, és miért kezeli itt mindenki kész tényként, hogy pillanatokon belül kirántja a kissé már kopott kanapét az A2P üzenetküldés kényelmesen szivarozgató üzleti szereplői alól.

A Rich Communication Services a chat és az SMS szerelemgyereke, egy olyan üzenetküldő megoldás, amit főként a cégek és a fogyasztók közötti kommunikációban használnak. Egy mobilszámmal, a szolgáltatón keresztül, a készülék üzenetküldő alkalmazásával használható eszköz, melybe videót, GIF-et, emotikonokat, térképet, carusselt, mindenféle akciógombot lehet elhelyezni, és egyetlen klikkel vásárolni is tudunk vele. A platform első számú fejlesztője és támogatója a Google, aki a világ számos mobilszolgáltatójánál már elérhetővé tette a platformot és a legtöbb androidos készüléken már ez a natív üzenetküldő szolgáltatás. Így néz ki, amikor nagy brand-ek használják fogyasztói kommunikációra:

 

Rich Communication Services

 

Google: 2020 végéig Magyarországon is teljes  lesz a lefedettség

Todd Parker, a Google fent említett üzletfejlesztési igazgatója az RCS nagyköveteként érkezett Atlantába, és igen izgalmas dolgokról mesélt. Számára alapvetés, hogy a fogyasztóknak küldött natív üzenetnél nincs hatékonyabb, és ezt három számmal támasztja alá: a címzettek 98 százaléka olvassa őket, 90 százalék ráadásul 3 percen belül. Azt gondolnánk, ezekkel az üzleti SMS statisztikákkal nem lehet versenyezni, de aztán mutatott néhány RCS case studyt, közöttük a Subway kampányát is. A Subway esetében egy jól megtervezett, párhuzamosan futtatott, ugyanazon szövegeket tartalmazó SMS és RCS kampány konverziós aránya 140% volt az RCS javára. És mivel Amerikában 100 millió feletti az RCS userek száma, a felmérés nyugodtan tekinthető reprezentatívnak.

Hogy itthon mikor indulhatnak majd hasonló kampányok? Már nem kell sokáig várni. Az Egyesült Államok, Kanada, Mexikó már teljes RCS lefedettséget élvez, augusztus 1-től pedig Anglia és Franciaország is csatlakozik az RCS országok családjához. A Google tervei szerint 2020-ban további 26 országban teljesedik ki a technológa, és amint a lenti képen egy alaposabb zoomolás után látszik, Magyarország is ott van közöttük…

Magyarország a 2020-as 36 „Gold Country” között

Mikor kell beszállni? Most!

„RBM is higher than SMS” – ez volt Todd Parker konklúziója az előadás végén, amivel be is dobta a nap következő fontos hárombetűsét. Az RBM a Rich Business Messaging rövidítése: az RCS lehetőségeire építő új iparág, amely a cégek és a fogyasztók közötti új, üzenet alapú kommunikációs megoldásokat szállítja majd. Méghozzá hatalmas volumenben és az interakciók soha nem látott gazdagságával. Ez a világ jelenleg is olyan nagy játékosokat vonultat fel, mint a Whatsapp for Business, a Facebook Messenger for Business,  az Apple Business Messaging vagy a Viber for Business.

Nem véletlen, hogy a fejlesztő cégek, a telco carrierek és a mobil szolgáltatók számára a nap legfontosabb kérdése az volt, mikor érdemes felkapaszkodni a vonatra. A nap végére erre igen egyszerű választ kaptak: most, azonnal.

De mit is jelentett be a Google? (Helyreigazítjuk a Verge cikkét)

„Miután kiderült, hogy a Google OTT szerű működést képzel el az RCS számára, mi lesz az eredeti üzleti modellel és partnerkapcsolatokkal?” Az egyik résztevő tette fel a kérdést a Google menedzsernének, utalva a Verge múlt heti cikkére, mely szerint a cég inkább megtartaná magának az RCS-t, hogy natív megoldásként csakis saját platformjain tegye elérhetővé.

Todd gyorsan lehűtötte a kedélyeket: a Verge félreértette őket, és a média teljesen rosszul vette át az üzenetet. A Google nem akarja kisajátítani az RCS-t, továbbra is a mobilszolgáltatókkal közösen viszi tovább a mozgalmat, egyszerűen csak egy kicsit gyorsabban haladna vele. Akkor is szeretne teljes lefedettséget elérni a számára legfontosabb tíz „gold countryban”, ha néhány szolgáltató valamiért nem csatlakozna a platformhoz. A Google menedzsere ezt egyfajta jump startnak nevezte, és mindenkit megnyugtatott: amint a renitens szolgáltatók is csatlakoznak az RCS ökoszisztémához, minden felhasználót visszairányít a mobilszolgáltatókhoz.

A Google tehát a Verge cikkével ellentétben nem vált stratégiát: azaz nem a következő Whatsapp vagy Messenger érkezik, hanem valódi natív mobil üzenetküldés, az SMS szupergazdag utódja.

Az alcím, ami mindenkit félrevezetett

Mit jelent mindez a márkák és cégek számára?

Gavin Patternsontól a Mobilsquared vezető elemzőjétől kaptunk néhány beszédes számot, ami segít elképzelni, mekkora üzleti potenciál rejlik az RCS-ben azok számára, akik komolyan veszik ügyfélkapcsolataik fejlesztését:

  • 2020 decemberére az RCS felhasználók száma globálisan eléri a 1,5 milliárdot
  • 2023-ra egy átlagos ember naponta legalább egy brand-del kapcsolatba lép majd RCS-en keresztül
  • Jelenleg 268 milliárd hívás érkezik a világ call centereibe. 4 dolláros hívásonkénti költséggel számolva ez 1200 milliárd dollár, amiből – ha csak 1%-ot tud lefaragni az RCS – máris egy 12 milliárd dolláros piac bukkan fel a semmiből.

És hogy mi a helyzet a hazai piaccal? Egy amerikai konferencián erre természetesen nem adnak választ, úgyhogy beidézzük gyorsan saját országos kutatásunkat, amiben elsőként kérdeztük meg a magyar ügyfeleket, mire használnák a cégektől érkező RCS üzeneteket, ha már itthon is elérhető lenne a megoldás. Íme a legérdekesebb válaszok egyetlen grafikonon:

RCS üzenetküldés, üzenettípusok

A válaszokból jól látszik: a magyar ügyfelek kifejezetten nyitottak az RCS használatára, olyannyira, hogy akár termékajánlatokat is szívesen olvasgatnának rajta. 2020 végéig már csak másfél év van hátra, hamarosan mindegyik mobiloperátornak meg kell tehát tennie az első lépést – ahogy a vállalatoknak is, ha RCS-sel szeretnék megszólítani ügyfeleiket.

A kutatásban további részleteket is közlünk a magyar ügyfelek RCS-sel kapcsolatos véleményéről. A teljes tanulmány ingyenesen letölthető innen.