2019. 09. 19.

Black Fridaytól karácsonyig – Így pörgessük fel az online eladást SMS marketinggel

A vásárlói élmény sokak számára az a kicsit gyanús, ezoterikusan csengő kifejezés, amiről még mindig nem akar biztosan kiderülni, hogy egy újabb marketinges varázsszó vagy valami komolyan vehető dolog. Valószínűleg azért, mert túl összetett ahhoz, hogy egy rövid, szabatos definícióban körülírjuk. Erre mi sem vállalkozunk, de ha lefújjuk róla a lazán tapadó csillámport, akkor végső soron arról van szó, hogy nem szúrunk ki a vásárlóval.

Ezt sokféleképpen megtehetjük, például úgy, hogy mindig azon az eszközön kommunikálunk vele, amit a legszívesebben használ. Ha például nemcsak látjuk, de megbízható felmérésekből tudjuk is, hogy az okostelefon hozzá van nőve a kezéhez, akkor egészen biztosan mobilon. A jó hír, hogy így nemcsak vele teszünk jót, hanem magunkkal is.

Különösen, ha webáruházat, webshopot vagy online boltot üzemeltetünk, és az idei Black Fridaytól karácsonyig tartó szezonból többet szeretnénk kihozni, mint tavaly. 

10-ből 4 vásárló mobilon szerzi be a karácsonyi ajándékot

Az eNet idei friss felmérése szerint az online vásárláshoz okostelefont használó vásárlók aránya 2017 óta 30 százalékról 48 százalékra nőtt, Amerikában pedig a tavalyi karácsonyi szezon online vásárlásainak csaknem 40 %-át bonyolították már okostelefonról a fogyasztók.

Az online árukínálat böngészése évek óta nagyrészt mobilon zajlik, várható volt tehát, hogy az okostelefonos vásárlók nem állnak meg a shop ablakán való bekukucskálásnál, hanem vásárolni is a mobiljukon akarnak majd. A 40 százalékos forgalom azt bizonyítja, hogy az e-kereskedelem nagyobb szereplői már képesek megfelelni ennek a vásárlói igénynek.

Egy teljes mobil vásárlási utat tisztességesen lekövető webshop létrehozását persze nem mindenki engedheti meg magának, de nyilvánvaló, hogy a mobilról érkező vásárlókkal nekik is tenniük kell valamit, ha nem akarnak lemaradni az év végi sales versenyben. A következő praktikus tanácsok elsősorban nekik szólnak, de valószínűleg a profi „mobilos boltot” üzemeltetők is találnak köztük jól hasznosítható ötleteket.   

 1. Ha a vásárló kezében eleve ott a mobil, szólítsuk meg SMS-ben

A legtöbb webshop email-ben tartja a kapcsolatot a vásárlókkal, amikor új ajánlatokkal, akciókkal akarja behúzni őket. Aki próbálkozott már ilyesmivel, valószínűleg tudja, hogy a fogyasztók elérése igencsak  bizonytalan, hiszen a reklám célú email hírlevelek megnyitási aránya átlagosan 20-30% közül mozog, a benne elhelyezett linkek kattintási aránya pedig alig 3-4%. Az SMS megnyitási aránya ezzel szemben 98%, a benne elhelyezett linkekre pedig a címzettek nagyjából 40%-a kattint át. Nem csoda, hogy egyre több online áruház inkább SMS-t használ a vásárlók megszólítására.

4 hónap alatt 14%-os bevételnövekedés

A Kopari nevű, természetes kozmetikumokat forgalmazó cég 4 hónap alatt 14%-kal növelte bevételét egy egyszerű  SMS „hírlevél” kampánnyal. Mivel az online vásárlók túlnyomó többsége mobilos felhasználó volt, úgy döntöttek, legfrissebb akcióikról, új termékeikről heti SMS üzenetekben fogják értesíti őket. A feliratkozóknak csupán nevüket, telefonszámukat kellett megadniuk a webshop oldalán, amit a cég kezdetben 10%-os kedvezménnyel honorált. A kampány alatt 10 ezer új feliratkozót gyűjtöttek, akik az SMS-ben elhelyezett (és természetesen a webshopba vezető) linkre 38%-os arányban kattintottak át. A Teepublic nevű ruházati online kereskedés hasonló kampánnyal 50 ezer új feliratkozót szerzett, és 9%-kal javította a konverzióját.

 

Miért működik ilyen jól az SMS?

Az SMS értesítés a mobilon mindig szem előtt van, nem kell külön applikációban keresni, mint az emailt. Ha pedig linket helyezünk el benne (többek között ezt hívjuk SmartSMS-nek), azonnal a weboldalunkra tudjuk irányítani a címzettjét.

2. Tereljük vissza a webshopba SMS-sel az elkóborló vásárlót

Képzeljük el, hogy online áruházunk látogatója mobilon böngészve hirtelen rátalál álmai mandarin tangó színű rotációs kapájára. Biztosak lehetünk benne, hogy a terméket ott és azonnal szeretné megvásárolni. Ha ez mégsem sikerül, mert az utolsó pillanatban technikai okokból a vásárlási folyamat megszakad, valószínűleg nem próbálkozik újra. Csak reménykedhetünk benne, hogy később egy laptophoz leülve emlékezni fog rá, hol is találkozott a csodálatos kerti eszközzel, és újra kezdi a vásárlást. A Black Friday – Cyber Monday – karácsony Bermuda-háromszögében az éves átlagnál is több vásárló tűnik el hasonló okokból, de egy egyszerű trükkel megelőzhetjük a bajt.

Iratkoztassunk fel minél több vásárlót SMS üzeneteinkre, hogy ilyen esetekben később vissza tudjuk terelni őket az oldalunkra. Ha a kosárelhagyás után pár órával emlékeztető SMS-t küldünk a kosárba pakolt rotációs kapa linkjével, nagyobb rá az esély, hogy újra kezdi a vásárlást.

 

 

3. Tervezzünk felvezető kampányt a Black Friday kedvezményekre

Ha komolyan gondoljuk, hogy az idei szezonban lecsapunk az okos telefonon érkező vásárlókra, érdemes már most elkezdeni a feliratkoztatást. A Black Friday egy furcsa háború, amit a webshopok és a fogyasztók is a saját hátországukban vívnak. Előbbiek a fogyasztókért, utóbbiak a webshopok legjobb ajánlataiért, a frontvonalak azonban végül összefutnak.

A háborút az a webshop nyeri, amelyik időben el tudja kötelezni vásárlóit, hogy november 29-én, az idei Fekete Pénteken, nála csapjon majd le a kedvezményekre. Ahhoz viszont, hogy az október elején megszólított vásárló már a nagy nap előtt a webshopunk ablakára tapasztott orral várja a nyitást, a felvezető hetektől folyamatosan emlékeztetni kell, hova kell jönnie. Legfőképpen az utolsó napon.

A figyelem folyamatos fenntartására és az éppen időben érkező promóciós emlékeztetőre az SMS a legjobb eszköz:

  • Már október elején iratkoztassuk fel a vásárlót a Black Friday legjobb kedvezményeit beharangozó SMS-ekre. Ehhez elég egy egyszerű, de feltűnő űrlap a webshop főoldalán.
  • Küldjünk hetente, kéthetente egy-egy üzenetet, melybe teaser jelleggel a leárazásra váró termékek linkjét helyezzük,
  • vagy éppen digitális kuponokat, melyeket kizárólag a Fekete Pénteken lehet beváltani.
  • Fontos, hogy mindezt november 28-án és 29-én egy-egy emlékeztető SMS-sel is megkoronázzuk, nehogy a versenytárs hirdetése az utolsó pillanatban elcsavarja a vásárló fejét. Az SMS sorozat a karácsonyi hajrában tetszés szerint megismételhető.

4. Kérdezzük meg a vásárlókat, mit szeretnének karácsonyra

Minden vásárló értékeli, ha kikérik a véleményét, de elmondani csak akkor hajlandó, ha az nem jelent számára nagyobb erőfeszítést. SmartSMS-ben ez is kényelmesebb, mint emailen, hiszen a visszajelzést kérő üzenet egyből kézbe, a vásárló mobiljára érkezik. Az SMS link mögé egyszerű mobilra optimalizált kérdőívet helyezünk, amit a címzett egyetlen koppintással megnyithat, majd gyorsan ki is tölthet.

A kérdőívet nemcsak értékelés kérésre, de promóciós kvízre is lehet használni, amivel az értékesítés pörgetése mellett márkát is építünk. A webáruházak nagy része Fekete Pénteken azt hirdeti meg akcióban, amit maga is olcsón tud beszerezni, és nem sokan kérdezik meg vásárlóikat, melyik az az 5 termék, amit az idei kedvezményes kínálatban mindenképpen látni szeretnének.

Pedig egy ilyen promócióval elegánsan elhúzhatunk a versenytársak mellett. A webshop SMS-kre feliratkoztatott vásárlókat november elején lepjük meg egy SMS-ben kiküldött mobilos kérdőívvel, amely 10-20 lehetséges akciós termék nevét tartalmazza. A vásárlók közülük választhatják ki a számukra legszimpatikusabb ötöt. A szavazatok feldolgozása után gyorsan felállhat a toplista, amely a shop közönségének összesített véleményét tükrözi. Az eredményt érdemes a főoldalon és a Facebookon is közzétenni, de a hír akár PR-ben is kijátszható. A webshop, amely Black Friday napján is hallgat a vásárlók szavára, tökéletes megkülönböztető üzenet.  
Egy brit kutatás szerint 2018-ban a felhasználók 48%-a használta mobilját online vásárlásra, 2019-ben már 58%. Bár ilyen nagy penetrációra itthon még nem számítunk, abban biztosak lehetünk, hogy idén a hazai webshopokban is lényegesen többen landolnak majd mobilról, mint tavaly.

Aki az SMS-t ügyesen használja, idén nagyot profitálhat ebből a forgalomból.

 

 

Ha szeretne többet tudni róla, hogyan vonzhat SmartSMS-sel több vásárlót webáruházába vagy webshopjába, kérje ingyenes konzultációnkat itt:

A kitöltéssel hozzájárul, hogy munkatársunk tanácsadás céljából telefonon megkeresse Önt. Itt megadott adatait az Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük.