„Helló, elkérhetem a számod?” 15 ötlet, hogyan kezdd el építeni az ügyféladatbázisod
A potenciális ügyfelek és fogyasztók elérhetőségeit megszerezni sosem tartozott a marketing munka legszórakoztatóbb feladatai közé, és amióta a GDPR ránk köszöntött, a legkönnyebbnek sem mondanánk. Azért a szabályozáson túl is van élet – elmondjuk, hogyan lehet szebb és egyszerűbb azok számára, akik ügyféladatbázis építéssel foglalkoznak.
Amiről nem lesz szó: kéretlen üzenetekről, ügyfélbosszantó spam-ekről és fű alatt beszerzett, olcsó, de gyanús eredetű ügyféllistákról. De még ún. GDPR konform, teljesen tiszta és drágán elérhető adatbázisokról sem. Merthogy adatbázist építeni sokkal jobban megtérül, mint vásárolni. Ráadásul olcsóbb is.
Ez a poszt különösen azoknak lesz izgalmas, akik SMS-ben szeretnének sok ügyfelet elérni vagy új követőket gyűjteni. A jó hír, hogy a tanácsok egy része más jellegű kampányokban is hasznosítható. Tehát azoknak is érdekesek lehetnek, akik egyáltalán nem akarnak SMS-t használni, csupán szeretnék ügyféllistájukat mobilszámokkal feltölteni. Bár biztosak vagyunk benne, hogy a végére nekik is megjön hozzá a kedvük.
Ha így van, ezeken a linkenken lehet pótolni a lemaradást SMS marketing ügyben:
Hogyan csomagoljunk 160 karakterbe egy kampányt?
SMS Marketing 5 lépésben
Ügyfélelégedettség-mérés 1.
Ügyfélelégedettség-mérés 2.
Ügyféladatbázis: miért jobb építeni, mint vásárolni?
A piacon keringő, innen-onnan lehúzható adatbázisok jelentős része nem tiszta. Azaz nem tudhatjuk biztosan, hogy a rajtuk szereplő kontaktok milyen marketing célú megkereséskehez adták az engedélyüket, vagy hogy kértek-e tőlük ilyet egyáltalán. Ha nem tiszta listáról hívogatunk kontaktokat, benne van a pakliban, hogy egyikük esetleg ránk küldi a NAIH-ot. Az ilyen listák ráadásul csak a legritkább esetben tartalmaznak számunkra releváns személyeket és elérhetőségeket.
A tiszta adatbázissal inkább csak annyi a baj, hogy nagyon drága, de a legtöbb vállalkozás számára ez éppen elég. Lebeszélni persze senkit sem szeretnénk róla, de a harmadik érvünk valószínűleg a lista-hívőket is elgondolkodtatja.
Legyen bármilyen korrekt, megbízható és releváns a vásárolt listánk, biztosak lehetünk benne, hogy a rajtuk szereplő reménybeli ügyfelek soha nem lesznek olyan fogékonyak az üzeneteinkre, mint akik önszántukból adták meg nekünk az elérhetőségüket. Az előbbiek megkeresését hideg hívásnak, az utóbbiakét ügyélkapcsolati munkának hívják.
Hogyan kérjünk mobilszámot úgy, hogy meg is kapjuk?
Akkor jó az ügyféladatbázisunk, ha olyan ügyfeleket tartalmaz, akik maguktól adták meg elérhetőségeiket. Ha nem ez a helyzet, az ügyféllistánkból előbb-utóbb a leiratkozókat regisztráló Robinson lista, majd halállista lesz.
Létezik olyan, hogy egy vevő maga jelentkezik nálunk a mobilszámával? Igen, ha a számért cserébe valami igazán hasznosat és fontosat kap. Ha SMS vagy SmartSMS kampányra akarjuk használni a számot, rengeteg lehetőség van a kezünkben: az üzleti SMS szövegébe linket rakhatunk, így a címzetteket rögtön a megnyitás után weboldalunkra, webshopunkba, egyéb online felületeinkre irányíthatjuk. Ezzel rengeteg olyan kampányba bevonhatjuk őket, amivel különböző előnyöket tudunk felvillantani nekik.
Íme kilenc, mini kampánnyal egybeköthető felhívás, amivel elérhetjük, hogy célcsoportunk megadja nekünk a mobilszámát.
1. Feliratkozás akcióra: “Regisztrálj rendszeres értesítéseinkre!”
A mobilszámért cserébe rendszeres SMS-t küldünk termékakcióinkról, új szolgáltatásainkról a feliratkozónak, de magáért a feliratkozásért is ajánlhatunk fel kedvezményt. A Taco Bell így csinálja.
2. Feliratkozás exkluzív értesítésekre: “Te lehetsz az első!”
A “Te lehetsz az első” ajánlatban a fő mozgató az exkluzivitás. A mobilszámát megadó feliratkozó elsőként értesülhet tömeges SMS-ben egy szezon végi kiárusításról vagy egy last minute útról, azaz még mások előtt csaphat le a legjobb, legolcsóbb ajánlatra. A másik ösztönző a FOMO (Fear of Missing Out) hatás, azaz a lehetőség elszalasztása feletti félelem, amire üzeneteinkben gonoszul rá is játszhatunk egy kicsit.
3. Feliratkozás kuponakcióra: “Gyűjtsd a kuponjaidat SMS-ben!”
A számért cserébe ajánljunk fel kedvezményekre, ajándékokra beváltható kuponokat. A kuponkódot (ami lehet QR kód is) azonnal küldhetjük a vevő mobiljára, amit aztán online vagy a boltban, üzletben is beválthat.
4. Feliratkozás nyereményjátékra: „Küldd el a számod, és nyerj egy unikornist!”
Vagy valami mást. A lényeg, hogy bátran építhetünk a fogyasztók nyereményvadász ösztöneire. A mobilszámokat megadók között rendszeresen sorsolhatunk ajándékot, miközben egyéb ajánlatainkra is fel tudjuk hívni a figyelmüket. A sorsolás eredményét természetesen üzleti SMS-ben közöljük.
5. Feliratkozás törzsvásárlói programra: „Várunk vissza, újabb kedvezményekkel!”
Nyissuk meg törzsvásárlói programunkat a legszélesebb közönség előtt. A tagság extra kedvezményekkel és személyes ajánlatokkal kecsegtet, amit természetesen mindenki szeret. Itt ismét építhetünk az exkluzivitás üzenetére. A regisztrációt online vagy személyesen is bonyolíthatjuk.
6. Feliratkozás teszt vagy kvíz eredményre: „Töltsd ki, és megtudod!”
Sok cég online tesztekkel szólítja meg weboldala látogatóit, hogy mélyebb érdeklődést keltsen szolgáltatásai iránt vagy segítsen a termék választásban. Többségük ott követi el a hibát, hogy az eredmény elküldéséhez mobilszám helyett e-mail címet kér. Pedig az eredmény egy üzleti SMS-ben elküldött link mögött is megmutatható, a látogatót pedig – ha esetleg a teszt után tovább áll – a megadott számra küldött későbbi SMS-sel újra visszaterelhetjük oldalunkra.
7. Feliratkozás emlékeztetőre: „Ne felejtsen el visszajönni kontrollra!”
Az ügyfelek szeretik, ha ügyes-bajos dolgaikat a szolgáltatójuk tartja fejben helyettük. Szívesen megadják a mobilszámukat, ha bízhatnak benne, hogy mindig kapnak emlékeztetőt a fontos időpontokról – például, hogy mikor kell megjelenni egy fogröntgenen, vagy elvinni az autót műszaki vizsgára.
8. Feliratkozás fontos értesítésekre: „Megérkezett, elérhető, átvehető!”
A vevők többsége hálás, ha nem kell napjában többször ellenőriznie, hogy elérhető-e már a régóta keresett termék vagy hogy mikor szabadul fel végre egy találkozóra tervezett időpont. Ajánljunk fel nekik értesítést SMS-ben: „Remek ingatlant találtunk Önnek, szinte pontosan a legutóbb megtekintett lakás paramétereivel, szombat délelőtt meg is nézheti!” „Webshopunkban ma déltől elérhető az Ön által régóta keresett mandarin tangó színű rotációs kapa, csapjon le rá gyorsan!” 9. Feliratkozás SMS hírlevélre: „Minden hétre egy új tipp”
Egyre többen használják az SMS-t content marketingre: van, aki napi imát küld vele a követőinek, van aki hasznos tippeket – a lényeg, hogy olyasmit oszt meg a feliratkozókkal, amire ők tényleg nagyon kíváncsiak. A tavaszi ágyás ápolásáról szóló kertészeti tippektől, a lakásdekor tanácsokon át, az okos biztosításkötési ötletekig bármit elbír a 160 karakternyi üzenet. Különösen, ha kattintható, és a link mögötti céges blogon további tippeket osztunk meg a feliratkozóval.
Rendben, de hol érjük el a közönséget a felhívásainkkal?
Például a weboldalunkon, kampány landing page-ünkön, blogunkon, de akár hírlevélben, az üzletben vagy ügyfélpontokon is. Bárhol, ahol meglévő vagy potenciális vevőinkkel akár egy pillanatra is interakcióba keveredhetünk.
10. Saját oldalon, landing page-en
A honlapunkon vagy kampány oldalainkon elég két egyszerű, de hatásos mondatban összefoglalni, mit nyerhet a feliratkozással a látogató. Rakjunk mellé egy szimpla feliratkozó formot, amiben csak egy nevet és egy mobilszámot kérünk el, természetesen a szokásos adatvédelmi tájékoztatással együtt. Ennél több nem is nagyon kell. Illetve dehogynem: ne felejtsünk el egy kis hirdetéssel vagy közösségi médiás megosztással plusz forgalmat terelni az oldalra.
11. Facebook
Ha úgy látjuk, hogy az oldalunk még nincs a megfelelő formában, hogy feliratkozó kampányt bonyolítsunk rajta, hirdethetünk akciót a Facebookon is. A felhívás mehet sima posztban vagy hirdetésben, a gyakorlottabbak Facebook Lead Ad formmal is próbálkozhatnak (íme hozzá egy kis segítség.) Bármelyiket is választjuk, készítsünk hozzá olyan grafikát, amitől kiugrik a látogató szeme. A Pizza Hut például így csinálja:
12. Hírlevélben, sőt hírlevél formon
Ha emailcímünk már van az ügyfeleinkhez, hírlevélben is meghirdethetjük fenti SMS kampányainkat. Két egyszerű mozdulattal pedig hírlevél regisztrációs formjainkat is átalakíthatjuk mobilszám gyűjtő felületté.
13. Üzletben, boltban, ügyfélponton
Kézenfekvő megoldás a vásárlás helyén megszólítani a vevőt, hiszen a pénztárnál egy egyszerű papír formon is elkérhetjük a mobilszámot a jövőben levásárolható kedvezményért cserébe. Főként divat és ruházati láncok élnek ezzel a megoldással, de a kiskereskedelem szinte bármely területén bevethető.
14. Point of Purchase aktivációkon
Például a viszonteladóink, disztribútoraink üzleteiben és kiállítóhelyein, de lehet számot kérni termékkóstolókon, termékbemutatókon is.
15. Konferenciákon és rendezvényeken
A B2B szektorban leginkább konferenciákon, kiállításokon, workshopokon szoktak ügyfélkontaktokat gyűjteni. Nemcsak demoval, de nyeremény játékkal is, hiszen játszani a beszerzők és a vezérigazgatók is szeretnek.
Végül négy jótanács a GDPR jegyében
Rengeteg lehetőség van a kezünkben, hogy adatbázisunkat napról-napra új mobilszámokkal gyarapítsuk. A vevők lépten-nyomon elérhetők, csak a megfelelő ajánlattal kell megszólítunk őket. Ha nálunk van a számuk, rengeteg interakciót kezdeményezhetünk velük, de a következőkre mindenképpen ügyeljünk:
- Amikor a feliratkozótól adatokat kérünk el, írjuk le érthetően, mire fogjuk használni őket, majd kérjük hozzá a beleegyezését.
- A felhasználás célját nem kell hosszas jogi formulákkal taglalni. Elég, ha két egyértelmű mondatban összefoglaljuk, mihez kérünk hozzájárulást, de mindenképpen tegyük mellé részletes Adatvédelmi tájékoztatónk linkjét.
- Csak arra használjuk a mobilszámot, amire elkértük. Ha azt ígértük, hogy akciós értesítéseket fogunk küldeni, ne hívogassuk a vevőt ajánlatokkal. (Hacsak a feliratkozásnál nem jeleztük, hogy ilyesmit is forgatunk a fejünkben, és ebbe a kitöltő is beleegyezett.)
- Mindig adjuk meg a lehetőséget a leiratkozásra, és semmiképpen se tegyük körülményessé. Minden kampány elején tájékoztassuk a feliratkozót, hogy egy egyszerű „STOP” szó elküldésével bármikor leiratkozhat. Ha ez megtörténik, váljunk el tőle békében, és töröljük az adatbázisból.
Ha minden stimmel, indulhat az SMS kampány!
Hasonló bejegyzések SMS marketing témában
Mennyibe kerül egy vevő elvesztése? Mindent az ügyfélelégedettség-mérésről: 1. rész
3 egyszerű mutató, amit minden cégnek használnia kell – Ügyfélelégedettség-mérés: 2. rész
SmartSMS számokban: Megkérdeztük a fogyasztókat, hogy állnak a promóciós SMS-ekkel