2018. 07. 09.

Viszlát UHU, hello Comnica!

Van, aki korszakváltásnak hívja, van, aki egyszerűen csak rebrandingnek. Természetesen egyik sem fejezi ki jól, milyen érzés, amikor egy cég új nevet választ magának. Az elsőben túl sok a pátosz, a másodikban túl kevés az érzelem. Márpedig mi egy percig sem tagadjuk, hogy rengeteg érzés kavarog bennünk, amikor 17 év után elbúcsúzunk az UHU névtől, hogy Comnicaként  folytassuk tovább. Öröm, izgatottság és várakozás – hogy csak a legjellemzőbbeket említsük; és persze nem kevés nosztalgia, hiszen megszokott nevünk egy kicsit máris hiányzik nekünk.

Elmondjuk, miért választottunk hát mégis újat.

Céget alapítunk, juhhú!

A történet egy garázsban kezdődik, ahogy az meg van írva. Két alapító-tulajdonosunk (akik akkor még egyáltalán nem gondolták, hogy egyszer majd így hivatkoznak rájuk) megbízást kapott, hogy fejlessze le a világ legismertebb nyílt operációs rendszerének magyar verzióját. A felkérés elfogadása csak félig volt magától értetődő. Bár az ország legnagyobb Linux rajongói közé tartoztak, a Műegyetem elsőéves hallgatóiként akkoriban inkább a vizsgáikkal voltak elfoglalva.

A megbízásra mégsem tudtak nemet mondani, és másfél évvel az első ötletelés után – ami valóban egy kiszuperált garázsban történt – 2003. április 8-án előálltak a Linux első magyar nyelvű verziójával. A szoftver a Schönherz kupán versengő csapatuk „Juhhú!” csatakiáltása után az UHU-Linux nevet kapta.

 

 

 

Az operációs rendszert fejlesztő cég logója – a juhhút UHU-ra változtatva – egy helyes kis bagoly lett. Hamarosan újabb megbízások jöttek, és az egyik egyedi projektből  kinőtte magát a vállalat első call center szoftvere is. A Calgo hamarosan igazi zászlóshajóvá vált, a portfólió pedig közben internet alapú hangszolgáltatásokkal bővült. Egy kisebb tulajdonosi átrendeződés után 2008-ban megalakult az UHU Systems, amelyet a hazai piacon ekkor már professzionális telekommunikációs szolgáltatóként tartottak számon.

„Jól értettem, Jú-Éjcs-Jú?”

A lelkes startupból tehát időközben érett vállalat lett, de a cég a juhhú életérzést tovább vitte magával. Egy probléma volt csak: az életérzés rögtön az első angol nyelvű névjegykártya átnyújtásakor könyörtelen nyelvtörővé változott. A jú-éjcs-jú minden külföldi ügyfelünket próbára tette, azt pedig szinte lehetetlen volt elmagyarázni, hogy kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó partnerük miért egy bagollyal reklámozza magát. Be kellett látnunk, hogy szeretett UHU-nk a nemzetközi terjeszkedés gátjává vált.

További bonyodalmat jelentett, hogy mindeközben call center szoftverünk révén a haza piac egy igen fontos szegmensében Calgoként váltunk egyre ismertebbé. Az UHU és a Calgo név egymással konkurálva kísérte életünket, mi pedig egyre inkább éreztük, eljött az idő, hogy rendbe tegyük ezt az egészet.

 

Comnica calling

Az első feladat az volt, hogy megtaláljuk a nevet, amely pontosan kifejezi, mivel foglalkozunk, és mindkét üzletágunkat jól képviseli. Fontos volt az is, hogy ugyanúgy magunkénak érezzük, mint annak idején az UHU-t. A feladat egyszerűnek tűnt, a megvalósítás már kicsit nehezebbnek bizonyult.

Az első, amit azonnal megtanultuk, hogy jó nevet nem lehet választani: hagyni kell, hogy ránk találjon. A második, hogy pusztán várni a nagy találkozásra nem elég. A jó nevet sok-sok ötleteléssel, vitával és némi varázslattal lehet becsalogatni. Ezzel a módszerrel született meg a Comnica, melyet a communication és az omnichannel hívószavaival tudtunk megfogni: két olyan kifejezéssel, amely elég beszédesen írja le, miben tudunk segíteni ügyfeleinknek. A névhez végül egy játékos szócikk magyarázatot is adtunk:  

Comnica /kˈomn(i)ka/ főnév
Jelentése: (1) párbeszéd minden lehetséges csatornán (2) innováció, amely gazdagabbá teszi az ügyfélélményt, és szorosabb elköteleződést teremt a fogyasztókkal.

Az új névhez olyan logót kerestünk, ami nemcsak alátámasztja, de vizuálisan ki is terjeszti, amit a márka képvisel. Kapcsolatokat építünk, fontos beszélgetéseket hozunk össze: ezt fejezi ki a C betűből formálódó két kis beszédbuborék. A többi – a színek, a formák, mindaz, ami itt, az oldalon fogadja a látogatót – szinte már jött magától.

 

 

Ami a logóból nem látszik…

A név, a logó, az arculat persze csak a márka fizikai megtestesülése. Létezik mögöttük egy láthatatlan tartomány, ahol a branddel azonosított értékek, víziók és más hasonló dolgok laknak. Beszélhetnénk még hosszasan arról, milyen személyiséggel ruháztuk fel az új márkát vagy hogy mit is szeretne üzenni a világnak – de inkább nem untatnánk ezzel senkit.

Egyrészt  reméljük, hogy ha a poszt bezárása után látogatóink körülnéznek megújult oldalunkon, mindebből sok minden magától is kiderül majd. Másrészt azt gondoljuk, a Comnica szócikk még korántsem teljes: partnereinkkel, ügyfeleinkkel, Önökkel együtt írjuk tovább, és bízunk benne, hogy rengeteg jelentéssel gazdagodik még a következő években. Hogy büszkék leszünk-e rájuk, már csak rajtunk múlik. Önöktől csupán annyit kérünk, fogadják szeretettel új nevünket, és emlékezzenek ugyanígy a régire.

Juhhú, megújultunk! Viszlát UHU, hello Comnica!