Új trendek az autópiacon: már a használt kocsit is online vásároljuk
Szeretünk benézni a szalonba, kiszúrni a kedvenc modellünket, megvizsgálni a fényezést, beülni a volán elé. Aztán elcsevegni a kereskedővel, aki isteni kávét szervíroz (hopp, a bőrüléssel vigyázzunk) és kényelmesen átbeszélni, hogy milyen extrákkal mennyibe kerülne az új autó.
De szeretjük azt is, amikor otthon, a fotelből kapjuk ugyanezt az élményt, online – megspórolva pár órát és némi benzint, amit a szalonba autókázás elvitt volna. A kávét mi főzzük, cserébe nincs kínos feszengés, ha kilöttyen.
Keres, kattint, rendel
A Google 2021-ben, COVID alatt végzett trendkutatása szerint a 45 év alatti autóvásárlók 60 százaléka örömmel vásárolna autót személyes jelenlét nélkül, azaz kizárólag online, és még a 65 év felettiek is felerészben pont így nyilatkoztak. A válaszokat akkoriban persze jócskán áthatotta a fertőzéstől való félelem, de a felismerés, hogy nem muszáj mindent személyesen intéznünk, tanulságként a pandémia utáni is velünk maradt, és azóta a kereskedések számai is alátámasztják.
Európában a digitális autóipari értékesítés volumene 2022-ben 23 milliárd dollár volt, és a Statista becslése szerint a növekedés 2028-ig évi 16,3% körül alakul majd. Azt gondolnánk, inkább a nagypresztízsű márkák új modelljeit veszik digitálisan a vásárlók, de a statisztika szerint a használt autók online értékesítésben is komoly fejlődés látható.
A 2020-as 4,7%-ról 2022-ben közel 10%-ra nőtt az online eladások száma, azaz megduplázódott azok száma, akik a kereskedői oldalakon úgy nyomják meg a és a megrendelés gombot, hogy előtte még csak egy tesztvezetésre sem ülnek be a kocsiba. Az Egyesült Államokban ez az arány már 2020-ban is közel 10% volt, és egyedül a Carvanan 244 000 autót adtak el online.
A video showroomtól a vásárlásig
Az új autók értékesítésénél itthon is egyre több kereskedésben vetnek be digitális eszközöket, amelyek a vásárlók számára az online és az offline csatornák egyszerre kényelmes és kockázatmenetes keverékét kínálják. A hibridvásárlás otthonos megoldás a vevők számára, különösen, ha nagyértékű autó beszerzéséről van szó.
Egy új modellel például első körben a kereskedés videószalonjában (mi úgy hívjuk, video showroomjában) ismerkedhet meg a vásárló, ahol a kolléga élő videostreamben vezeti őt körbe, és a végén még a specifikációkat is együtt választják ki. A bejelentkezés a tesztvezetésre is ugyanitt történik, a gyorsulási teszt már természetesen offline.
A lényeg, hogy a szalonba először betérni videón is lehet, amivel rengeteg időt megtakarít magának az ügyfél. Ha pedig biztos a dolgában, és a tesztvezetést kihagyva online le is csapja a vásárlást, még annál is többet.
Akárhogy is, a video showroom és a hozzá hasonló digitális értékesítést támogató eszközök egyre kényelmesebbé és gyorsabbá fogják tenni az autóvásárlást. Nemcsak az ügyfeleknek, de a kereskedőknek is, akik a tágas szalonok rezsiköltségei mellett talán a kávéfoltos bőrülés letakarítását is megspórolhatják.