SMS marketing az oktatásban
Hogyan érjünk el több hallgatót a legjobban konvertáló csatornán? SMS marketing az oktatásban és a felnőttképzésben
A jó öreg e-mailt már alig nyitják meg, a szórólapok pedig olvasás nélkül a kukában landolnak, vagy hetekkel később kerülnek csak elő a táskák mélyéről. A chat inkább személyes, a mobil appok pedig csak a tárhelyet foglalják. Az SMS mindeközben él és virul, külföldön már oktatási intézmények százai csökkentik vele ügyintézési költségeiket és növelik tanulóik motivációját, elkötelezettségét. Nem nehéz utánuk csinálni, 5 egyszerű lépésben meg is mutatjuk hogyan.
Magyarországon csaknem 12 millió mobil-előfizetés van forgalomban, azaz 100 lakosra 120 SIM kártya jut. Nincs olyan demográfiai szegmens, akit ne lehetne elérni a telefonján, és egy tavalyi felmérés szerint 100-ból 81 embernek éjszaka is karnyújtásnyira van a mobilja, minden harmadik magyar pedig a WC-re is magával viszi.
Marketing mobilon: mi működik és mi nem?
Az eszköz tehát mindig a fogyasztó kezében van, a nagy kérdés, hogy a sokféle üzenetküldő csatorna közül melyikkel érhetjük el a legjobban. Van, aki saját mobil alkalmazással próbálkozik, hogy push üzeneteket küldhessen vevőinek, mások chaten bombázzák őket, a nagy többség pedig továbbra is emailben tolja az ajánlatokat. De nézzük, pontosan mi is a helyzet velük.
- Az emailek megnyitási rátája csak 20-30%, és többségük napokig a postafiókban pihen elolvasás előtt.
- A benne elhelyezett promóciós linkekre a címzettek csupán 3-4%-a kattint át.
- A frissen letöltött mobilappok 95%-át a felhasználók egy hónapon belül letörlik, és csak minden harmadiknak engedélyezik a push értesítések küldését,
- a saját mobilapp-fejlesztés mindeközben még mindig igen drága mulatság.
- A chat-et (Messenger, Whatsapp, Viber) a fogyasztók főként személyes kommunikációra használják, így elérhetőségük sem nagyon szerepel az oktatási adatbázisokban.
- Egy ilyen üzleti üzenetküldő rendszer vagy chatbot lefejlesztése ráadásul hasonlóan húzós, mint a saját applikációé.
Mi a helyzet az SMS-sel?
Pár évvel ezelőtt még senki nem gondolta, hogy a vadonatúj üzenetküldő technológiák mellett éppen a több mint negyedévszázados SMS fog beelőzni az üzleti üzenetküldésben. Igaz, némileg frissített kiadásban, amit úgy hívnak: SmartSMS.
A SmartSMS 160 karaktere mögött akár egy egész kampány is elférhet: a szövegbe linket rakhatunk, amivel a címzettet rögtön a megnyitás pillanatában saját weboldalunkra, webshopunkba vagy más online felületünkre irányíthatjuk. A következők miatt érdemes nagyobb figyelmet szentelni neki:
- Az SMS megnyitási aránya hihetetlenül magas: 98%,
- a benne elhelyezett link átkattintási aránya pedig nagyobb mint 30%
- Az üzenetet a címzettek 5 percen belül elolvassák
- Minden célcsoportot elér, a Z generációtól az 55+-ig
- Sokféle ügyfélinterakció elfér benne, így erős elköteleződést épít
- A tanulók mobilszáma a legtöbb oktatási intézmény adatbázisában megtalálható, ha nem, feliratkozással könnyen megszerezhető.
- Az SMS “gyárilag” ott van minden készüléken, nem kell hozzá drága fejlesztés, és letörölni sem lehet…
Még több tudás a SmartSMS-ről ITT!
Mire használják az üzleti SMS-t az oktatásban és a felnőttképzésben?
A becslések szerint idén 65 milliárd dollárt költenek a cégek világszerte SMS marketingre – szinte nincs olyan vállalkozás, amely ne tudná valamilyen értelmes célra bevetni ezt a fajta kommunikációt. De mik azok a problémák, amikre az oktatásban megoldást kínálhat a tömeges SMS küldés, és hogyan?
1. Új tanulók bevonzása, induló kurzusok megtöltése érdeklődőkkel
- kedvezményes ajánlatok, early bird akciók kiküldése
- elköteleződés építés SMS-ből megnyitható hírlevéllel
2. Képzésben résztvevők lemorzsolódásának csökkentése
- tanulók (vagy szülők) tájékoztatása, értesítése: elmaradó órákról, megváltozott órarendekről
- emlékeztetők kiküldése SMS-ben: vizsga- és kurzusjelentkezési határidők, fizetési emlékeztetők
- ügyintézés gyorsítása: beiratkozáshoz vagy vizsgákhoz szükséges iratok és felszerelés
3. Végzett tanulók újbóli megszólítása és elkötelezése
- tájékoztatás újonnan induló tanfolyamokról, képzésekről, magasabb szintű kurzusokról
- elégedettségmérés mobilon, szolgáltatás fejlesztés a visszajelzések alapján
- kedvezményes ajánlatok küldése, remarketing
Történetek számokkal
A hazai cégek az utóbbi években kezdték el felfedezni az SMS marketing lehetőségeit, de külföldi társaik már évek óta profitálnak belőle. Lássuk a számokat:
Egy brit cserediák program szervezői napi több órányi telefonálást spóroltak meg maguknak, amikor tájékoztatóikat és hírleveleiket elkezdték SMS-ben, kattintható és mérhető linkként is kiküldeni. Tapasztalataik szerint ugyanis 40%-os átkattintás jellemezte SMS üzeneteiket, szemben az email kampányaik 1%-os kattintási rátájával. A jól informált szülők így jóval kevesebbszer zargatták őket telefonos és emailes ügyfélszolgálatukon.
Észak-Írország egyik legnagyobb középiskolája SMS-ben értesítette 1500 diákja szüleit egy rendkívüli tanítási szünetről, miután lecsapott a térségre az Ophelia hurrikán. Az efféle viharokat követően általában hatalmas káosz uralkodik, esetünkben azonban mindössze 2 szülő telefonált be másnap reggel, hogy a tanításról érdeklődjön. Tádámm, íme 1498 nyugodt, időben tájékoztatott család egyetlen SMS hatására.
Egy angliai magánoktatási intézmény kétségbeesetten tapasztalta, hogy emailes fizetési emlékeztetőikre csupán a szülők 5%-a reagált másnapi befizetéssel. Az SMS statisztikáit megismerve adtak a csatornának egy esélyt, és milyen jól tették: az előző este kiküldött SMS emlékeztetők hatására a címzettek 75%-a intézte elmaradásait másnap reggel, ezzel nemcsak stabilabb működést, de jobb kapcsolatot is alakítottak ki „ügyfeleikkel”.
Hogyan csináljuk utánuk? SMS marketing 5 lépésben
Az SMS marketing egyáltalán nem komplikált tudomány, de mint minden sikeres kampányhoz, ehhez is kell egy stratégia.
1. Mi a cél? Mielőtt belevágunk, a következő lépéseket érdemes alaposan átgondolni:
- Mire akarjuk használni az üzleti SMS-t: kurzuspromócióra, feliratkozók gyűjtésére, emlékeztetőkre, kedvezményekről szóló értesítésekre, elégedettségmérésre? Lent mutatunk néhány gyors ötletet az induláshoz.
- Milyen interakciót várunk a címzettől? Egy válaszüzenetet, vagy hogy az SMS-ben elhelyezett linkre bökve felkeresse a weboldalunkat? Utóbbi esetben gondoskodjunk róla, hogy az oldalon minden mozgósító üzenet (call-to-action) alaposan ki legyen dolgozva, és több helyen is megjelenjen, az oldal pedig hibátlanul jelenjen meg mobilos böngészőkben.
- Új ügyfeleket akarunk megszólítani vagy meglévőket? Az újak esetében bevezető promóciós kampányokra, feliratkozók gyűjtésére, a régieknél a hűséget jutalmazó, lojalitás erősítő kampányokra és elégedettségmérésre érdemes bevetni a tömeges SMS-t.
- Milyen legyen maga az üzenet? Rövid, velős és mozgósító hatású. Íme néhány példa:
2. Honnan lesz adatbázisunk? Ha már tudjuk, mit és kit akarunk elérni, mobilszámokra is szükségünk lesz az SMS-ek kiküldéséhez. Ha az ügyféladatbázisunk vékonyka, feliratkozókat kell gyűjtenünk. Íme néhány ötlet:
- Hirdessünk akciót weboldalunkon: azok a látogatók, akik nevüket, telefonszámukat megadják, kedvezményes árú kurzusra beváltható kupont kaphatnak tömeges SMS-ben.
- Regisztráljuk tanulóinkat beiratkozáskor, és iratkoztassuk fel érdeklődőinket intézményünkben, rendezvényeinken, vagy online – akár játékkal vagy ingyenes ajándékkal. A név és telefonszám egy egyszerű űrlapon bekérhető, de rákérdezhetünk érdeklődési körre (pl. preferált kurzusra) is a relevancia érdekében.
- Az ügyféllistát demográfiai jellemzők és viselkedés alapján szegmentáljuk. A cél, hogy minél személyesebb kommunikációt folytathassunk közönségünkkel.
3. Hogyan időzítsünk? Gondoljuk át, hogy a célcsoportunk mikor a legnyitottabb az SMS fogadására.
- Ne bombázzuk a tanulóinkat hajnalban vagy késő este reklám ajánlatokkal. Alkalmasabb erre a délelőtt vagy még inkább a munkaidő vége, közvetlenül a szabadidő megkezdése előtt.
- Az időzítés mellett az üzenetek gyakorisága is befolyásolja a kampány sikerét. Ha új ügyfeleket szólítunk meg, egy SMS nem lesz elég a konverzióhoz, célszerű a kiküldéseket egy-két hét után megismételni.
- Figyeljünk az ünnepekre, különleges alkalmakra, de az is jó taktika lehet, ha a hó eleji fizetésátutalások elé időzítjük a kiküldéseket.
- Építhetünk a szokásos szezonális keresletre, de az üzleti stratégiánktól függően éppen a holt szezonra is időzíthetjük az SMS kampányt. Black Friday környékén például egyértelműen zajmentes csatornát kínál az üzleti SMS, míg a holtidőben extra figyelmet és forgalmat irányíthatunk weboldalunkra egy jól irányzott ajánlattal.
4. Hogyan használjuk más eszközökkel? Az üzenetküldés gyors és frappáns megoldás, de minden kommunikációs csatornát azért nem tudunk kiváltani vele.
- Érdemes az üzleti SMS-t más eszközökkel kombinálva használni. Ha az SMS linkünk a promóciós oldalunkra vezet, buzdítsuk kedvezményekkel a látogatókat, hogy egy Facebook megosztás gombbal ismerőseiket is értesítsék az akcióról.
- Kombináljuk az SMS kampányból megnövekedett webforgalmat remarketinggel! Ahogy más iparágakban, az oktatásban sem elegendő egyetlen találkozás az elköteleződéshez. Gondoskodjunk róla, hogy nem merülünk feledésbe.
- Ha a telesales is része az eladási stratégiánknak, ügyesen kombinálhatjuk a telefont a SmartSMS-sel. Az első hívás végeztével küldjünk az ügyfélnek SMS-t, aminek a linkje mögött további részleteket tudhatnak meg a kurzusról vagy ajánlatról.
5. Mit mérjünk és hogyan teszteljünk? A kampány az SMS kiküldésével még nem ér véget, hiszen azt is szeretnénk tudni, hogy a címzett valóban eljutott-e a linkünk mögötti oldalra.
- A nyomonkövetéshez tegyünk követhető linket az üzenetbe, így valós visszajelzést kaphatunk kampányaink teljesítményéről és követőink elkötelezettségéről.
- Integrált kuponakciós kampány esetén használjunk más-más linkkódot SMS-ben, emailben és a Facebook megosztásokban, hogy lássuk, melyik csatorna hogyan teljesít.
- A link mögé helyezett kérdőív önmagában is nagy segítség a nyomonkövetséhez, hiszen a kitöltés ténye bizonyítja, hogy ügyfelünk reagált az üzenetre. Közben pontos visszajelzést kaphatunk kurzusainkról, szolgáltatásainkról.
- Indítsunk A/B tesztelést a tökéletes SMS akció kicsiszolására. Vessük tesztelés alá az üzenet stílusát, az ajánlat tartalmát, az időzítést és a szegmentációt.
És ha a lényeg átjött, íme a legfontosabbak egyetlen ábrán:
Az SMS marketing minden vállalkozás számára hasznos eszköz, de nincs két egyforma megoldás.
Hasonló bejegyzések üzleti SMS témában
SmartSMS – Hogyan csomagoljunk 160 karakterbe egy egész SMS kampányt?
Mennyibe kerül egy vevő elvesztése? Mindent az ügyfélelégedettség-mérésről: 1. rész
3 egyszerű mutató, amit minden cégnek használnia kell – Ügyfélelégedettség-mérés: 2. rész
“Helló, elkérhetem a számod?” 15 ötlet, hogyan kezdd el építeni az ügyféladatbázisod