2019. 03. 20.

SMS marketing az oktatásban

Hogyan érjünk el több hallgatót a legjobban konvertáló csatornán? SMS marketing az oktatásban és a felnőttképzésben

A jó öreg e-mailt már alig nyitják meg, a szórólapok pedig olvasás nélkül a kukában landolnak, vagy hetekkel később kerülnek csak elő a táskák mélyéről. A chat inkább személyes, a mobil appok pedig csak a tárhelyet foglalják. Az SMS mindeközben él és virul, külföldön már oktatási intézmények százai csökkentik vele ügyintézési költségeiket és növelik tanulóik motivációját, elkötelezettségét. Nem nehéz utánuk csinálni, 5 egyszerű lépésben meg is mutatjuk hogyan.

Magyarországon csaknem 12 millió mobil-előfizetés van forgalomban, azaz 100 lakosra 120 SIM kártya jut. Nincs olyan demográfiai szegmens, akit ne lehetne elérni a telefonján, és egy tavalyi felmérés szerint 100-ból 81 embernek éjszaka is karnyújtásnyira van a mobilja, minden harmadik magyar pedig a WC-re is magával viszi.

sms

Marketing mobilon: mi működik és mi nem?

Az eszköz tehát mindig a fogyasztó kezében van, a nagy kérdés, hogy a sokféle üzenetküldő csatorna közül melyikkel érhetjük el a legjobban. Van, aki saját mobil alkalmazással próbálkozik, hogy push üzeneteket küldhessen vevőinek, mások chaten bombázzák őket, a nagy többség pedig továbbra is emailben tolja az ajánlatokat. De nézzük, pontosan mi is a helyzet velük.

  • Az emailek megnyitási rátája csak 20-30%, és többségük napokig a postafiókban pihen elolvasás előtt.
  • A benne elhelyezett promóciós linkekre a címzettek csupán 3-4%-a kattint át.
  • A frissen letöltött mobilappok 95%-át a felhasználók egy hónapon belül letörlik, és csak minden harmadiknak engedélyezik a push értesítések küldését,
  • a saját mobilapp-fejlesztés mindeközben még mindig igen drága mulatság.
  • A chat-et (Messenger, Whatsapp, Viber) a fogyasztók főként személyes kommunikációra használják, így elérhetőségük sem nagyon szerepel az oktatási adatbázisokban.
  • Egy ilyen üzleti üzenetküldő rendszer vagy chatbot lefejlesztése ráadásul hasonlóan húzós, mint a saját applikációé.

Mi a helyzet az SMS-sel?

Pár évvel ezelőtt még senki nem gondolta, hogy a vadonatúj üzenetküldő technológiák mellett éppen a több mint negyedévszázados SMS fog beelőzni az üzleti üzenetküldésben. Igaz, némileg frissített kiadásban, amit úgy hívnak: SmartSMS.

tájékoztató SMS

A SmartSMS 160 karaktere mögött akár egy egész kampány is elférhet: a szövegbe linket rakhatunk, amivel a címzettet rögtön a megnyitás pillanatában saját weboldalunkra, webshopunkba vagy más online felületünkre irányíthatjuk. A következők miatt érdemes nagyobb figyelmet szentelni neki:

  • Az SMS megnyitási aránya hihetetlenül magas: 98%,
  • a benne elhelyezett link átkattintási aránya pedig nagyobb mint 30%
  • Az üzenetet a címzettek 5 percen belül elolvassák
  • Minden célcsoportot elér, a Z generációtól az 55+-ig
  • Sokféle ügyfélinterakció elfér benne, így erős elköteleződést épít
  • A tanulók mobilszáma a legtöbb oktatási intézmény adatbázisában megtalálható, ha nem, feliratkozással könnyen megszerezhető.
  • Az SMS “gyárilag” ott van minden készüléken, nem kell hozzá drága fejlesztés, és letörölni sem lehet…

Még több tudás a SmartSMS-ről ITT!

Mire használják az üzleti SMS-t az oktatásban és a felnőttképzésben?

A becslések szerint idén 65 milliárd dollárt költenek a cégek világszerte SMS marketingre – szinte nincs olyan vállalkozás, amely ne tudná valamilyen értelmes célra bevetni ezt a fajta kommunikációt. De mik azok a problémák, amikre az oktatásban megoldást kínálhat a tömeges SMS küldés, és hogyan?

1. Új tanulók bevonzása, induló kurzusok megtöltése érdeklődőkkel

  • kedvezményes ajánlatok, early bird akciók kiküldése
  • elköteleződés építés SMS-ből megnyitható hírlevéllel

2. Képzésben résztvevők lemorzsolódásának csökkentése

  • tanulók (vagy szülők) tájékoztatása, értesítése: elmaradó órákról, megváltozott órarendekről
  • emlékeztetők kiküldése SMS-ben: vizsga- és kurzusjelentkezési határidők, fizetési emlékeztetők
  • ügyintézés gyorsítása: beiratkozáshoz vagy vizsgákhoz szükséges iratok és felszerelés

3. Végzett tanulók újbóli megszólítása és elkötelezése

  • tájékoztatás újonnan induló tanfolyamokról, képzésekről, magasabb szintű kurzusokról
  • elégedettségmérés mobilon, szolgáltatás fejlesztés a visszajelzések alapján
  • kedvezményes ajánlatok küldése, remarketing

SMS az oktatásban

Történetek számokkal

A hazai cégek az utóbbi években kezdték el felfedezni az SMS marketing lehetőségeit, de külföldi társaik már évek óta profitálnak belőle. Lássuk a számokat:

Egy brit cserediák program szervezői napi több órányi telefonálást spóroltak meg maguknak, amikor tájékoztatóikat és hírleveleiket elkezdték SMS-ben, kattintható és mérhető linkként is kiküldeni. Tapasztalataik szerint ugyanis 40%-os átkattintás jellemezte SMS üzeneteiket, szemben az email kampányaik 1%-os kattintási rátájával. A jól informált szülők így jóval kevesebbszer zargatták őket telefonos és emailes ügyfélszolgálatukon.

Észak-Írország egyik legnagyobb középiskolája SMS-ben értesítette 1500 diákja szüleit egy rendkívüli tanítási szünetről, miután lecsapott a térségre az Ophelia hurrikán. Az efféle viharokat követően általában hatalmas káosz uralkodik, esetünkben azonban mindössze 2 szülő telefonált be másnap reggel, hogy a tanításról érdeklődjön. Tádámm, íme 1498 nyugodt, időben tájékoztatott család egyetlen SMS hatására.

Egy angliai magánoktatási intézmény kétségbeesetten tapasztalta, hogy emailes fizetési emlékeztetőikre csupán a szülők 5%-a reagált másnapi befizetéssel. Az SMS statisztikáit megismerve adtak a csatornának egy esélyt, és milyen jól tették: az előző este kiküldött SMS emlékeztetők hatására a címzettek 75%-a intézte elmaradásait másnap reggel, ezzel nemcsak stabilabb működést, de jobb kapcsolatot is alakítottak ki „ügyfeleikkel”.

Hogyan csináljuk utánuk? SMS marketing 5 lépésben

Az SMS marketing egyáltalán nem komplikált tudomány, de mint minden sikeres kampányhoz, ehhez is kell egy stratégia.

1. Mi a cél? Mielőtt belevágunk, a következő lépéseket érdemes alaposan átgondolni:

  • Mire akarjuk használni az üzleti SMS-t: kurzuspromócióra, feliratkozók gyűjtésére, emlékeztetőkre, kedvezményekről szóló értesítésekre, elégedettségmérésre? Lent mutatunk néhány gyors ötletet az induláshoz.
  • Milyen interakciót várunk a címzettől? Egy válaszüzenetet, vagy hogy az SMS-ben elhelyezett linkre bökve felkeresse a weboldalunkat? Utóbbi esetben gondoskodjunk róla, hogy az oldalon minden mozgósító üzenet (call-to-action) alaposan ki legyen dolgozva, és több helyen is megjelenjen, az oldal pedig hibátlanul jelenjen meg mobilos böngészőkben.
  • Új ügyfeleket akarunk megszólítani vagy meglévőket? Az újak esetében bevezető promóciós kampányokra, feliratkozók gyűjtésére, a régieknél a hűséget jutalmazó, lojalitás erősítő kampányokra és elégedettségmérésre érdemes bevetni a tömeges SMS-t. 
  • Milyen legyen maga az üzenet? Rövid, velős és mozgósító hatású. Íme néhány példa:

SMS példák az oktatásban

2. Honnan lesz adatbázisunk? Ha már tudjuk, mit és kit akarunk elérni, mobilszámokra is szükségünk lesz az SMS-ek kiküldéséhez. Ha az ügyféladatbázisunk vékonyka, feliratkozókat kell gyűjtenünk. Íme néhány ötlet:

  • Hirdessünk akciót weboldalunkon: azok a látogatók, akik nevüket, telefonszámukat megadják, kedvezményes árú kurzusra beváltható kupont kaphatnak tömeges SMS-ben.
  • Regisztráljuk tanulóinkat beiratkozáskor, és iratkoztassuk fel érdeklődőinket intézményünkben, rendezvényeinken, vagy online – akár játékkal vagy ingyenes ajándékkal. A név és telefonszám egy egyszerű űrlapon bekérhető, de rákérdezhetünk érdeklődési körre (pl. preferált kurzusra) is a relevancia érdekében.
  • Az ügyféllistát demográfiai jellemzők és viselkedés alapján szegmentáljuk. A cél, hogy minél személyesebb kommunikációt folytathassunk közönségünkkel.

3. Hogyan időzítsünk? Gondoljuk át,  hogy a célcsoportunk mikor a legnyitottabb az SMS fogadására.

  • Ne bombázzuk a tanulóinkat hajnalban vagy késő este reklám ajánlatokkal. Alkalmasabb erre a délelőtt vagy még inkább a munkaidő vége, közvetlenül a szabadidő megkezdése előtt.
  • Az időzítés mellett az üzenetek gyakorisága is befolyásolja a kampány sikerét. Ha új ügyfeleket szólítunk meg, egy SMS nem lesz elég a konverzióhoz, célszerű a kiküldéseket egy-két hét után megismételni.
  • Figyeljünk az ünnepekre, különleges alkalmakra, de az is jó taktika lehet, ha a hó eleji fizetésátutalások elé időzítjük a kiküldéseket.
  • Építhetünk a szokásos szezonális keresletre, de az üzleti stratégiánktól függően éppen a holt szezonra is időzíthetjük az SMS kampányt. Black Friday környékén például egyértelműen zajmentes csatornát kínál az üzleti SMS, míg a holtidőben extra figyelmet és forgalmat irányíthatunk weboldalunkra egy jól irányzott ajánlattal.

SmartSMS ügyfélelégedettség-mérés

4. Hogyan használjuk más eszközökkel? Az üzenetküldés gyors és frappáns megoldás, de minden kommunikációs csatornát azért nem tudunk kiváltani vele. 

  • Érdemes az üzleti SMS-t más eszközökkel kombinálva használni. Ha az SMS linkünk a promóciós oldalunkra vezet, buzdítsuk kedvezményekkel a látogatókat, hogy egy Facebook megosztás gombbal ismerőseiket is értesítsék az akcióról.
  • Kombináljuk az SMS kampányból megnövekedett webforgalmat remarketinggel! Ahogy más iparágakban, az oktatásban sem elegendő egyetlen találkozás az elköteleződéshez. Gondoskodjunk róla, hogy nem merülünk feledésbe.
  • Ha a telesales is része az eladási stratégiánknak, ügyesen kombinálhatjuk a telefont a SmartSMS-sel. Az első hívás végeztével küldjünk az ügyfélnek SMS-t, aminek a linkje mögött további részleteket tudhatnak meg a kurzusról vagy ajánlatról.

5. Mit mérjünk és hogyan teszteljünk? A kampány az SMS kiküldésével még nem ér véget, hiszen azt is szeretnénk tudni, hogy a címzett valóban eljutott-e a linkünk mögötti oldalra.

  • A nyomonkövetéshez tegyünk követhető linket az üzenetbe, így valós visszajelzést kaphatunk kampányaink teljesítményéről és követőink elkötelezettségéről.
  • Integrált kuponakciós kampány esetén használjunk más-más linkkódot SMS-ben, emailben és a Facebook megosztásokban, hogy lássuk, melyik csatorna hogyan teljesít.
  • A link mögé helyezett kérdőív önmagában is nagy segítség a nyomonkövetséhez, hiszen a kitöltés ténye bizonyítja, hogy ügyfelünk reagált az üzenetre. Közben pontos visszajelzést kaphatunk kurzusainkról, szolgáltatásainkról.
  • Indítsunk A/B tesztelést a tökéletes SMS akció kicsiszolására. Vessük tesztelés alá az üzenet stílusát, az ajánlat tartalmát, az időzítést és a szegmentációt.

És ha a lényeg átjött, íme a legfontosabbak egyetlen ábrán:

5 SMS marketing tipp

Telefonos konzultáció
Ha szeretnél többet tudni a témában, kérd ingyenes telefonos konzultációnkat!

    Név

    Cég

    Telefon