A tökéletes szelfi (avagy hogyan faragjunk Taylor Swiftből ideális banki ügyfelet?)
Egyre több banknál és biztosítónál lehet szelfifotós azonosítással hitelt felvenni vagy biztosítást kötni, de az ügyfelek ebben a környezetben valahogy még nem forgatják olyan profin az okostelefont, mint az Instagramon.
Pedig a magyar ember született szelfiző, ott van a kezében a svung és az érzés, csak éppen nem biztos, hogy a nyaraláson (kicsimmel Riminibe) vagy a sörteraszon (spanokkal hajrámagyarokba) bevetett technikák minden tekintetben megfelelnek az ügyfélazonosítás feltételeinek.
- Miről is beszélünk?
Kétfajta ügyfélazonosítás létezik: közvetlen és közvetett, melyekre korábban valós és nem valós idejűként hivatkozott a hazai szabályozás. A közvetlen a videós, a közvetett a szelfifotós azonosítást jelenti, a közös bennük, hogy mindegyikhez szükség van egy auditált elektronikus hírközlő eszközre. Például egy ilyen rendszerre.
Az ügyfelek edukációja mindig macerás dolog, úgy gondoltuk tehát, jól jöhet a segítség egy olyan csapattól, amely több száz munkaórát ölt a távoli azonosítás minden feltételét teljesítő, tökéletes szelfi titkainak feltárásába. Felkutattuk hát a világ legöntörvényűbb szelfikirálynőjét, hogy megmutassuk, még belőle is lehet egyszer tisztességes, jól nevelt banki ügyfél. Ha észben tartja ezeket a szabályokat:
1. Szabály: a szelfiportrén az arc mindig legyen jól látható és egyértelműen felismerhető
Az ideális szelfi amennyire csak lehet, hasonlít az azonosításhoz használt személyi okmányon szereplő képre, ehhez pedig fontos, hogy az arcot még kisebb részleteiben se takarja ki semmi. Ha az ügyfél a szelfin napszemüveget, bőrpakolást vagy színes fánkot visel, nem lesz sikeres az azonosítás.
2. Szabály: a fotón a teljes arcot láthatóvá kell tenni
Erre szolgálnak azok a virtuális segédvonalak, amiket az azonosító szoftver a fotó készítésének pillanatában megjelenít, hogy az arcképet a megfelelő pozícióba navigálja. A segédvonal nem a legjobb barátja az ösztönös szelfizőnek, az avantgard hajlamú szelfizseniket pedig még nehezebb keretek közé szorítani. De sajnos meg kell próbálni, másképp nem lesz érvényes az azonosítás.
3. Szabály: a szelfi készítéséhez megfelelő fényviszonyokat kell teremteni
Alaposan megnehezíti az egyértelmű azonosítást, ha a szelfi félhomályban vagy éppen fényárban készül. Az eredmény ugyanis mindkét esetben egy felismerhetetlen portré lesz, és az azonosításhoz használt szoftver vissza fogja dobni egy újabb próbálkozásra. Mesterfokú világítástechnikai ismereteket nem várhatunk el az ügyféltől, de annyit igen, hogy teremtsen természetes, normális fényviszonyokat a szelfi készítéséhez.
4. Szabály: a szelfin kizárólag egyetlen személy szerepelhet (és a macska sem sétálhat bele)
A született szelfiző imád társaságban mutatkozni, és ha teheti, a kompozícióba másokat is bevon. Mondani se kell, hogy a csoportos szelfi alapvető azonosítási problémákat vet fel. Ki is szerette volna megnyitni azt az online számlát? Balról a harmadik lány vagy az a másik, akit Arany Málna díjra jelöltek?
A szelfiből persze akaratunkon kívül is lehet spontán csoportkép, például ha egy családtag belesétál a fotóba. Vagy egy macska, akinek érdeklődő ábrázatát esetleg emberi arcként ismeri fel a szoftver. A legjobb tehát, ha az ügyfél arra pár másodpercre, míg a fotó elkészül, magára csukja az ajtót.
5. Szabály: hiába beszélünk nem valós idejű azonosításról, a szelfifotónak valós idejűnek kell lennie
Az érvényes azonosításhoz a jogi szabályozás szerint friss szelfi kell. A tavalyi karácsonyi fotó tehát nem lesz jó, de a galériában böngészést az azonosító szoftver amúgy sem engedi. Az a bájos hógömbös kép valóban szép emlék, de mára a múlté, egy életbiztosítást megkötése legalább ilyen fontos pillanat, megilleti tehát egy élő szelfi, vagy egy 2 másodperces élő videó.
6. Szabály: a portré mellé személyi „okmány szelfi” is kell
Bármennyire is stílusos, a nyakláncon hordott monogram felmutatása nem elegendő. A személyazonosság igazolásához egy érvényes személyi igazolvány, vezetői engedély vagy útlevél kell, melléjük pedig egy lakcímkártya. A befényképezésében ugyanolyan segédvonalak segítenek, mint a szelfinél, hiszen itt sem szerencsés, ha a születési dátum lelóg a személyiről, de akinek kényelmesebb, átválthat hátlapi kamerára is. Figyelem, a rendszer felismeri az igazolvány típusát, úgyhogy nemcsak a bénázókat, de a fényképes jachtklubtagságival menőzőket is ki fogja szűrni a szoftver.
A hat szabály egy mondatban
Egy fotós ügyfélazonosítás ideális esetben nem több 3 percnél, persze csak akkor, ha az ügyfelek nem szabotálják el használhatatlan szelfikkel a folyamatot. A megoldás, ahogy láttuk egyszerű: ne hagyjuk elszabadulni a bennük élő szelfi bestiát, ehhez pedig csak arra kell emlékeztetni őket, hogy lehetőleg csináljanak mindent fordítva, mint Taylor Swift. (De azért róla se mondjunk le teljesen.)
Ha szeretnél alaposabban elmélyedni a digitális ügyfélazonosítás témájában, ajánljuk Kérdések és válaszok a távoli ügyfélazonosításról cikkünket.
Credit: Instagram / Taylor Swift