SMS és chat egyben: a jövő üzenetküldője már Magyarországon is elérhető
Már közel félmilliárdan használják világszerte, de év végéig 2 milliárd telefonra is felkerülhet. A szakértők szerint 2028-ra ez lesz a világ legnagyobb kommunikációs csatornája.
Itthon még mindig alig hallani róla valamit, pedig a Rich Communicaton Services üzenetek egyre hangosabban kocogtatják a mobilkijelzőket. Már rengeteg magyar készülékén is ott van, csak fel kell fedezni, mi mindent tud. Segítünk kérdezni, de a válaszokkal sem maradunk adósok.
1. Mi is az az RCS?
A Rich Communication Services rövidítése: egy új üzenetküldő platform, amit a világ mobilszolgáltatóit egyesítő GSMA fejlesztett, majd a Google karolt fel, hogy a szolgáltatókkal közösen elterjessze. A rich azt jelzi, hogy videót, GIF-et, emotikonokat, térképet, lapozható képgalériát, akciógombokat és más gazdag tartalmakat pakolhatunk bele, de eCommerce funkciókat is lehet rá telepíteni.
Olyan, mint egy felturbózott chat alkalmazás, de az SMS-re is erősen hasonlít, mert mindig a felhasználó telefonszámára érkezik, és ugyanúgy benne van a telefonos előfizetésünkben. Ha az elküldésekor van internet kapcsolat, azon, ha nincs, a GSM hálózaton közlekedik, egyszerű SMS formájában. (Még több alapinformáció és kísérlet a rendszertani besorolására: itt és itt.)
Az egyelőre langyos hazai érdeklődéssel szemben odakint már a legmagasabb hőfokon zajlik az RCS-ről szóló kommunikáció, úgyhogy a száraz definíció mellé a hangzatosabb egymondatosokból is adunk ízelítőt. Az RCS a külföldi tech sajtó lelkesebb orgánumai szerint nem kevesebb, mint:
„Az üzenetküldés új generációja”
„A Whatsapp, a Messenger és a Viber legkeményebb kihívója”
„Az SMS újjászületése instant üzenetküldő alkalmazásként”
„A platform, ahol a reach a richness-szel találkozik”
(lefordítható szójáték: mindenkit elér, és minden benne van…)
„A csatorna, ami üzenetküldés helyett színes tartalmakat, okos funkciókat és a valódi interaktivitást ad”
„A Google új játéka, amit muszáj lesz komolyan venni…”
2. Használja már valaki az RCS-t?
Igen, nem is kevesen: havonta 444 millió mobiltelefonon pörgetik rendszeresen.
Elsősorban persze az USA-ban, mert ott már minden mobilszolgáltató felvette a repertoárjába az új szolgáltatást. A Google stratégiája, hogy elsősorban a mobiloperátorokra támaszkodva viszi be a helyi piacokra az RCS-t. Ahol ez jól működik, ott gyorsabb a penetráció, ahol kevésbé, ott lassabban halad az ügy. Az USA mellett Kanadában, Japánban, Dél-Koreában, Brazíliában és Németországban teljes, vagy közel 100 százalékos az operátori lefedettség.
Pillanatnyilag 108 mobilszolgáltató kínálatában szerepel, a GSMA RCS webinarsorozatán így demonstrálták a terjedését:
A trendjelzés szerint idén októberre 136 mobilszolgáltató hálózatán, 2 milliárd mobiltelefonon lesz elérhető az RCS. 2028-ra a felhasználók száma 4,9 milliárdra nő, és ezzel a világ legnagyobb kommunikációs csatornájává válik. A piaca szerény becslések szerint ekkora már 60 milliárd dollárosra hízik, és eléri a világ jelenlegi digitális marketing költésének 20 százalékát.
3. Oké, de mit csinál vele az egyszerű felhasználó?
Például mozijegyet vesz, hamburgert rendel egy gyorsétteremből, szállást foglal vele, repülőjegyet módosít vagy webshopokban vásárol.
Világos, hogy az RCS elsősorban az üzleti üzenetküldést, a márkák és fogyasztóik közötti kapcsolattartást fogja új szintekre emelni. A business messaging már most a harmadik legnépszerűbb fogyasztói csatorna a cégek körében, és jócskán megelőzi a sokkal inkább a személyes (P2P) kommunikáció szférájában megragadó Messengert vagy Whatsappot.
A nagy márkák arra használják, hogy valódi, érdemi párbeszédet kezdeményezzenek fogyasztóikkal, az egyre inkább ingerküszöbön innen veszteglő email-ek és online bannerek erőltetése helyett.
4. Na és hozza a kattintásokat?
Igen, hozza, nem is akárhogy.
A GSMA webinárján két nagy brand példáján mutatta meg, mire képes az RCS, ha profik kezébe kerül.
A Disney a Vodafone-nal összefogva a fotorealisztikus blockbusterré átdolgozott Oroszlánkirály promóciójában vetette be. Több tízezer mozirajongó telefonszámára küldtek RCS üzenetet, ami a megnyitás után azonnal a film előzetesét dobta fel a címzettnek. A videóért tehát nem kellett sehova sem kattintani, rögtön a „chatablakban” elindult. Akinek tetszett a trailer, az alatta elhelyezett Book now! gombbal azonnal meg is válthatta rá a jegyet.
A kampány elképesztő eredményeket produkált: a címzettek 72 százaléka nyitotta meg az üzenetet, 82 százalékuk át is kattintott a jegyfoglalás oldalára.
A McDonald’s akciós menüvel és jutalom játékkal szólította meg a vevőit, szintén az azonnali vásárlás lehetőségére építve: „Éhes vagy? Ha most rendelsz, meglepünk egy ajándékkal!” A fogyasztókat az üzenet megnyitása után az akciót promózó kis videó fogadta, ahonnan a Book now! gombon keresztül egyenes út vezetett a rendelés oldalára.
A kampány nagyságrendileg a Disneyhez hasonló eredményeket hozott, 73 százalékos olvasási és 44 százalékos átkattintási aránnyal.
A tartalom itt is színes, vonzó és megszemélyesített. A feladót és az üzenetet az RCS-ben mindig a szolgáltató verifikálja, ami a címzett számára is biztonságot jelent egy hasonló, online vásárlásban végződő interakcióban.
5. Nálunk mikor lesz ilyen?
Az csak rajtunk, cégeken és márkákon múlik. Meg persze a mobiloperátorokon.
A jó hír, hogy a technológia már itt van. A Vodafone és a Telekom már adoptálta az RCS-t, a haladó mobilosok bátran kísérletezhetnek is vele, csak annyit kell tenniük, hogy Android telefonjuk Android Messages alkalmazásában (az egyszerűség kedvéért: SMS küldő felületén) bekapcsolják a csevegési funkciókat. A Vodafone erre a mozdulatra rögtön egy RCS üzenettel reagál, és kis videóban ajánlja a szolgáltatást.
Ha ez megvan, máris küldhetünk videókkal, animált gifekkel, Google Maps lokációval megspékelt „SMS-eket”. Az iPhone-osok már ismerhetik ezeket a funkciókat, hiszen az iMessage valami hasonlót kínál a felhasználóknak, de némileg fapadosabb kivitelben. A gazdag tartalom és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások nincsenek integrálva, a rendszer nem akar a személyes, P2P üzenetváltás lehetőségein túllépni, hogy valódi márkakommunikációs eszközzé váljon.
A rendszer tehát a „fogyasztói oldalon” két szolgáltatónál már működik, de a cégek és a márkák még nem kezdték el belakni a terepet.
6. Mire is várunk akkor pontosan?
Tulajdonképpen csak arra, hogy néhány kezdeményező márka és cég itthon is felismerje az RCS lehetőségeit.
Ha egyszer csak a harmadik nagy mobilszolgáltatónál is elérhető lesz, az RCS gyorsan megkerülhetetlen tényezővé válik. Addig is bátran bele lehet vágni a Disney-éhez vagy McDonald’s-éhoz hasonló pilot kampányokba. Azok a márkák, akik ebben az időszakban kellő tapasztalatot gyűjtenek, hogyan és mire érdemes használni, hatalmas előnyben lesznek, amikor teljessé válik a lefedettség, és hirtelen mindenki az RCS-t akarja majd.
Amit biztosan tudunk, hogy magyar mobilosok fejben már készen állnak: országos kutatásunk szerint 49 százalékuk már most örömmel rendelne RCS-en szolgáltatásokat és termékeket. Akár hamburgert is.